اخلاق حرفه اي
اخلاق حرفه اي
در حيطه علوم پزشکي

           مى‏گويند يكى از عرفا به نام «سرىّ سقطى» مى‏گفت: من سى سال است كه استغفار مى‏كنم به خاطر يك الحمد للَّه كه گفته‏ام، به خاطر يك شكرى كه خدا را كرده‏ام: انّى اسْتَغْفِرُ اللَّهَ مُنْذُ ثَلاثينَ سَنَةً لِقَوْلى الْحَمْدُ لِلَّهِ.

 گفتند: چطور؟
گفت: من در بغداد دكاندار بودم. يك وقت خبر رسيد كه فلان بازار بغداد را حريقى پيدا شد و سوخت. دكان من هم در آن بازار بود. به سرعت رفتم ببينم دكان من سوخته يا نه. يك كسى به من گفت: آتش به دكان تو سرايت نكرده. گفتم: الْحَمْدُ لِلَّهِ. بعد با خودم فكر كردم كه آيا تنها تو در دنيا بودى؟ بالاخره آتش چهارتا دكان را سوخته. دكان تو را نسوخته يعنى دكان ديگرى را سوخته. الْحَمْدُ لِلَّهِ معنايش اين است كه الحمد للَّه آتش دكان مرا نسوخت، دكان او را سوخت. پس من راضى شدم به اينكه دكان او سوخته بشود و دكان من سوخته نشود.
بعد به خودم گفتم: وَ لاتَهْتَمُّ لِلْمُسْلِمينَ؟ سرىّ! تو غصه مسلمين در دلت نيست؟ (اشاره است به حديث پيغمبر: مَنْ اصْبَحَ لايَهْتَمُّ بِامورِ الْمُسْلِمينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هركس كه صبح كند و همتش خدمت به مسلمانان نباشد، او مسلمان نيست.)
 و من سى سال است كه دارم استغفار آن الْحَمْدُ لِلَّهِ را مى‏كنم.
 
منبع: فلسفه اخلاق، مجموعه سخنراني هاي استاد شهيد مرتضي مطهري(رحمه الله عليه)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 آذر 1390برچسب:, توسط واحد اخلاق حرفه ای |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.